Bestyrelse og vedtægter

Byforeningens bestyrelse har 7 medlemmer, der er på valg hvert andet år. Derudover er der en webredaktør og 3 suppleanter. Bestyrelsen holder ca. 4 møder om året, hvor de overordnede retningslinjer drøftes.  Mærkesagerne og andre pludselig opståede sager behandles typisk af arbejdsgrupper, hvor også folk uden for bestyrelsen deltager.

Foreningen virker uafhængigt af de politiske partier, hvorfor vi frit kan gå i dialog med alle partierne og samarbejde med foreninger i vores lokalområde.

 


Den 106-årige gamle Borger- og Grundejerforening for Espergærde, Snekkersten m.v.. har i 2010 fået nyt navn, nemlig Espergærde Byforening

alt
Espergærde er en varieret by - her Fredensvej

I bestyrelsen har vi længe talt om en ændring af navnet, da foreningen gennem mange år ikke har været, hvad man normalt forstår ved en grundejerforening, hvorfor alene navnet signalerede noget forkert. Det nye navn byforening skal derfor understrege, at foreningen ikke prioriterer grundejere, men har fokus på hele Espergærde og alle byens ca. 13.000 indbyggere unge som gamle.

Bag navneskiftet ligger et ønske om en udvikling og tilpasning til tiden og tidsånden. Samtidig er det nye navn kortere og forhåbentlig nemmere at huske for de ca. 200 medlemmer og byens øvrige borgere.

Den gamle forening var ofte en slags vagthund over for byrådet og kommenterede lokalplaner for området. Dette arbejde vil Espergærde Byforening fortsætte med, men foreningen vil i større grad komme med initiativer for byens vel og nye forslag til politikerne, så byen kan udvikle sig til en by med større æstetiske værdier og oplevelser. En udvikling foreningen så småt har startet op gennem de sidste par år.


Byforeningen vil også fortsætte med sit arbejde på foreningshuset Egegården samt arrangere det store Sankt Hans bål på stejlepladsen. Som noget nyt, vil vi et par gange om året arrangere byvandringer og udflugter til lokale seværdigheder enten alene eller i samarbejde med andre lokale foreninger.

Byforeningen vil også intensivere arbejdet med fælles klubhus ved havnen samt et nyt Havnetorv herunder også forbedrede muligheder for stranden og stejlepladsen. Omformning af Cirkuspladsen til en aktiv bypark vil også være en af vores vigtige mærkesager.  

Selv om det er en Byforening vil vi naturligvis også interessere os for det omgivende landskab, herunder ikke mindst Flynderupgård og Egebæksvang skov, hvor vi vil udvide den gamle tradition med opsætning af bænke, til også at omfatte opsætning af legeredskaber og andre tiltag.  

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at den foryngede og delvis nye Espergærde Byforening håber at få flere medlemmer og gerne aktive medlemmer, der kan komme med input og sammen med bestyrelsen kan være med til at løse de mange spændende opgaver. Men alle er naturligvis mere end velkomne i byens ældste forening.

  

alt

Espergærde Strand - en sommerdag 2009


 

Navn

e-mail

Formand

Stig G. Lund
Strandvangsvej 3
B
3060 Espergærde,
Tlf   49 13 63 63 

 

Best.medlem

Peter Mikael Frederiksen
Blomstermarken 17A
3060
Espergærde
Tlf.   49 13 59 87 

 

Best.medlem

x
x
x
Tlf   xx 

 

Kasserer:

Lisbeth Thye
Mørdrupvej 85
3060 Espergærde
Tlf   49 13 35 32    

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.">Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.">Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.">

Best.medlem

Svend Raagaard
Anlæggets Allé 2
3060 Espergærde
Tlf    

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Redaktør
Borgerbladet

   Kjeld Damgaard
   Helgavej 8, 
   3060 Espergærde
   Tlf    49 13 52 97 

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Webmaster 

   Ole Praud
   Mørdrupvej 82C
   3060 Espergærde
   Tlf   49 13 63 33 

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Espergærde Byforening

Vedtægter

I   FORENINGENS NAVN OG VIRKEOMRÅDE

§1

Foreningens navn er ”Espergærde Byforening” (EBF). Foreningen er en videreførelse af ”Borger- og Grundejerforeningen for Espergærde og Snekkersten m.v.” (B&G), der igen er en videreførelse af ”Grundejerforenigen for en Del af Tikøb Sogn (Espergærde, Skotterup, Snekkersten m.v.)”, som blev stiftet den 19. august 1904.

Foreningens medlems- og virkeområde er den sydøstlige del af Helsingør Kommune, i hovedsagen sammenfaldende med lokalområderne Espergærde, Mørdrup og Tibberup.

II   FORENINGENS FORMÅL

§2

Foreningens formål er at varetage medlemmernes og de berørte lokalområders almene interesser i forhold til Helsingør Kommune og andre offentlige myndigheder.

Foreningen skal i denne forbindelse – inden for sit i §1 nævnte virkeområde – arbejde for

at planlægningen af den fysiske udvikling (kommuneplan, lokalplaner m.v.) tager hensyn til bevarelsen af miljø og trivsel i de enkelte lokalområder og at der herved lægges særlig vægt på pleje af naturværdierne langs Øresundskysten, i Egebæksvang og i det åbne land,

at de offentlige serviceydelser holdes på et rimeligt niveau og i øvrigt holder trit med befolkningsudviklingen m.v., samt

at der tages rimeligt hensyn til enkeltpersoners og minoritetsgruppers rettigheder og interesser.

Foreningen virker uafhængigt af de politiske partier, men bør i øvrigt holde forbindelse og samarbejde med andre foreninger m.v., hvor det kan være til fremme af fælles lokale interesser.

III   MEDLEMSKAB

§3

Som aktivt medlem kan optages enhver enkeltperson/husstand/institution/virksomhed/forening o. lign., som har fast adresse eller ejer fast ejendom inden for foreningens virkeområde.

Institutioner/virksomheder/foreninger o. lign. kan hver tegne indtil 4 medlemskaber med hertil knyttede rettigheder og pligter.

Som passivt medlem kan optages tidligere aktive medlemmer eller andre enkeltpersoner m. fl. med særlig tilknytning til området eller foreningen.

Æresmedlemmer kan udpeges af bestyrelsen, fortrinsvis blandt nuværende eller tidligere medlemmer.

§4

Indmeldelse sker normalt efter henvendelse til et bestyrelsesmedlem og skal godkendes af bestyrelsen.

Medlemskab er bindende for et kalenderår, og udmeldelse skal ske skriftligt med mindst 1 måneds varsel til udgangen af foregående kalenderår.

Medlemskab kan bringes til ophør ved bestyrelsens beslutning, såfremt normalbetingelserne for medlemskab ikke længere er til stede (dødsfald, fraflytning, salg af ejendom, restance m.v.)

Medlemskab ophører dog automatisk ved 2 års kontingentrestance. Evt. nyt medlemskab kan kun opnås efter udligning af tidligere restance.

Et medlem kan udelukkes af foreningen, når et kan godtgøres, at medlemskabet er til skade for foreningen og en generalforsamling tager beslutning herom med2/3 af de afgivne stemmer.

IV   KONTINGENT

§5

Normalkontingentet fastsættesaf den ordinære generalforsamling for et indeværende kalenderår.

Æresmedlemmer er kontingentfri.

Ved indmeldelse i foreningen i kalenderårets sidste halvdel beregnes kun halvt kontingent for det pågældende år.

Kvitteringen for indbetalt kontingent er tillige medlemskort og skal medføres ved generalforsamlinger.

V   GENERALFORSAMLINGEN

§6

Generalforsamlingen har – inden for de i disse vedtægter fastsatte grænser – den øverste myndighed i alle forningens anliggender.

Generalforamlingen ledes af en dirigent, som vælges ved simpelt stemmeflertal.

Dirigenten afgør i tvivlstilfælde alle spørgsmål vedr. forhandlingernes afvikling, herunder aftsemningsmetoder.

§7

Ethvert medlem er mødeberettiget, og ethvert aktivt medlem, der ikke er i restance, er stemmeberettiget og valgbar.

Husstande/institutioner/virksomheder/foreninger o. lign. kan deltage med indtil to stemmeberettigede pr. tegnet medlemskab.

Der kan stemmes ved fremlagt skriftlig fuldmagt.

§8

En lovligt indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uden hensyn til de mødendes antal.

Afstemning sker normalt ved håndsoprækning, men hvis dirigenten eller blot ét stemmeberettiget medlem ønsker det, skal afstemning ske skriftligt.

Til vedtagelse af forslag kræves normalt simpelt stemmeflertal.

Ved stemmelighed gentages afstemningen. Hvis der fortsat er stemmelighed, træffes afgørelse ved lodtrækning.

Forsslag til vedtægtsændringer kræver dog, at 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Forslag om foreningens opløsning ved en ordinær generalforsamling kræver tilsvarende, at mindst halvdelen af de aktive medlemskaber repræsenteret og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Skulle i dette tilfælde en ordinær generalforsamling ikke være beslutningsdygtig, indkaldes der til en ekstraordinær generalforsmling, som da uden hensyn til de mødendes antal kan tage beslutning med den foran angivne majoritet.

§9

Ved siden af bindende beslutninger gennem afstemning kan generalforsamlingen på opfordring fra medlemmer eller bestyrelse fremkomme med retningsgivende tilkendegivelser til brug for bestyrelsen.

§10

Indkaldelse til generalforsamling sker ved almindeligt brev og med mindst 14 dages varsel regnet fra poststemplets dato. Indkaldelse kan erstattes af bekendtgøresle i Borgerbladet og på foreningens hjemmeside.

Indkaldelsen skal i det mindste angive mødetid og -sted samt dagsorden.

Generalforsamlingen skal afholdes inden for foreningens virkeområde.

§11

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i februar måned med følgende dagsordenpunkter:

 

  1. Valg af dirigent.
  2. Fremlæggelse og godkendelse af årsberetning.
  3. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab.
  4. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne.
  5. Behandling af forslag fra bestyrelsen.
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
  7. Valg af tre suppleanter til bestyrelsen.
  8. Valg af én revisor og én revisorsuppleant.
  9. Fastsættelse af normalkontingent.
  10. Eventuelt

 

§12

Der afholdes ekstraordinær generalforsamling efter beslutning af en generalforsamling eller bestyrelsen eller når mindst 30 stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom. I sidstnævnte tilfælde afholdes den ekstraordinære generalforsamling senest fire uger efter bestyrelsens modtagelse af begæringen.

§13

Medlemmernes forslag til den ordinære generalforsamling indleveres skriftligt til et bestyrelsesmedlem senest 8 dage før generalforsamlingen, medens forslag til behandling ved en ekstraordinær generalforsamling afleveres samtidigt med begæringen om dennes afholdelse.

VI   BESTYRELSE M. V.

§14

Foreningens bestyrelse består af 7 medlemmer. Disse vælges på den ordinære generalforsamling blandt foreningens aktive medlemmer. Valget gælder normalt en toårig periode.

Det skal tilstræbes, at der hvert år afgår skiftevis fire eller tre medlemmer. Det bør tillige tilstræbes, at bestyrelsen får en ligelig repræsentation af medlemskategorier og af foreningens geografiske delområder.

Tre suppleanter til bestyrelsen, én revisor og én revisorsuppleant vælges for et år ad gangen.

Foreslåede kandidater skal – forinden valg foretages – erklære sig villige til at modtage valg.

Genvalg kan finde sted.

Afgår et bestyrelsesmedlem/revisoren inden valgperiodens udløb, indtræder en suppleant i afgåedes sted i resten af vedkommendes funktionstid.

§15

Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil og er ansvarlig for foreningens virksomhed mellem generalforsamlingerne. Den råder over foreningens midler til fremme af de ved disse vedtægter fastsatte formål og til udførelse af generalforsamlingens beslutninger.

Bestyrelsen vælger af sin midte formand, næstformand, sekrætær og kasserer.

Foreningen tegnes af formanden. Ved formandens forfald træer næstformanden i dennes sted.

Bestyrelsen bestemmer i øvrigt selv sin forretningsorden og bestyrelsesarbejdets fordeling ud over et ved disse vedtægter fastsatte.

Bestyrelsen holder møder, så ofte formanden eller mindst to af de øvrige bestyrelsesmedlemmer fremsætter ønske herom.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst fire medlemmer incl. formanden er til stede. Afstemninger afgøres ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

VII   ARBEJDSFORMER

§16

Til at varetage særlige opgaver kan bestyrelsen nedsætte permanente eller midlertidige udvalg omfattende mindst ét bestyrelsesmedlem og derudover et passende antal andre bestyrelses- eller foreningsmedlemmer med særlig interesse for eller kendskab til pågældende emne.

Ethvert medlem kan henvende sig til bestyrelsen med forslag i overensstemmelse med foreningens formål. Forslagsstilleren kan af bestyrelsen pålægges at deltage i behandlingen af det stillede forslag, herunder deltagelse i evt. udvalgsarbejde m.v. emnet vedrørende, ligesom forslagsstilleren kan stille krav om sådan deltagelse.

§17

Til fremme af foreningens kommunikation med medlemmer, myndigheder og offentligheden kan foreningen udgive et medlemsblad.

Som ansvarshavende redaktør udpeger bestyrelsen et bestyrelsesmedlem subsidiært et andet foreningsmedlem, der måtte være villig hertil.

Foreningen virker i øvrigt for gennemførelsen af sine formål gennem afholdelse af møder, studiegruppevirksomhed, skriftlige og mundtlige henvendelser til pågældende myndigheder m.fl., indlæg i den lokale presse o. lign.

VIII   ADMINISTRATION M.V.

§18

Bestyrelsen drager omsorg for, at foreningens pengemidler anbringes på bedste måde og bestemmer kassebeholdningens normale størrelse.

Efter nyvalg (genvalg) til bestyrelsen og/eller omfordeling af særlige bestyrelsesposter foretages nødvendige fornyelser af hævefuldmagter i anvendte pengeinstitutter.

§19

Kassereren indkasserer alle foreningens indtægter og afholder vedtagne udgifter samt fører en af bestyrelsen godkendt kassebog. Alle pengebevægelser skal være dokumenteret ved indtægts- og udgiftsbilag.

Regnskabsåret er kalenderåret.

Årsregnskabet skal indeholde

l  driftsregnskab (udgifts- og indtægtsregnskab) dokumenteret med bilag, samt

l  status pr. 31. december, herunder oplysning om hvorledes foreningens midler er anbragt.

Årsregnskabet med bilag afleveres af kassereren til bestyrelsens formand senest den 15.1.

Efter bestyrelsens godkendelse afleveres årsregnskabet m.v. til revisoren senest den 25.1.

Revisionen skal tilstræbes afsluttet senest fire hverdage før den forestående generalforsamling.

Det reviderede regnskab forelægges af kassereren for den ordinære generalforsamling.

§20

Foruden de fornødne regnskabsbøger føres en medlemsfortegnelse, der indrettes efter bestyrelsens nærmere bestemmelse og stedse holdes à jour.

Til supplement heraf kan anlægges et medlems- og annoncørkartotek.

Desuden føres – normalt af sekretæren – en forhandlingsprotokol, hvori bl. a. generalforsamlingens og bestyrelsens forhandlinger og beslutninger indføres. Protokollernes rigtighed bekræftes af generalforsamlingens dirigent henholdsvis bestyrelsens formand eller sekretær.

IX   FORENINGENS OPLØSNING

§21

Skulle foreningens opløsning blive gyldigt besluttet af én generalforsamling (jfr. §8) fastsætter den samme generalforsamling med simpelt flertal, hvorledes der skal forholes med foreningens formue og ejendele eller med betaling af eventuel gæld.

Eventuel formue skal dog fortrinsvis anvendes til formål, der svarer til de i nærværende vedtægter fastsatte formål.

Udtrådte eller udelukkede medlemmer har ingen andel i foreningens formue og har ingen indflydelse på dennes anvendelse i henhold til foranstående.

SÅLEDES VEDTAGET PÅ DEN EKSTRAORDINÆRE GENERALFORSAMLING DEN 18.5.1983 MED ÆNDRING I §10 PÅ DEN ORDINÆRE GENERALFORSAMLING DEN 14.2.2007 OG MED ÆNDRING I §5 PÅ DEN ORDINÆRE GENERALFORSAMLING DEN 28.02.2008 SAMT MED ÆNDRING I §1 PÅ DEN ORDINÆRE GENERALFORSAMLING DEN 04.03.2010.